Hoeveel projecten hebben we het dan exact over en wanneer is dat te veel? Dat is een logische en praktische vraag die direct gesteld wordt wanneer we het over dit soort onderwerpen hebben.
Het aantal projecten waaraan een beleidsadviseur of communicatiemedewerker van de gemeente tegelijkertijd werkt, kan echter sterk variëren en hangt van verschillende factoren af, zoals de grootte van de gemeente en het aantal projecten in de fysieke leefomgeving. Tevens kan het aantal projecten waaraan een medewerker werkt sterk veranderen afhankelijk van de fase van het project en de prioriteiten van de gemeente op dat moment. Ook speelt het maatschappelijke belang en de inhoudelijke complexiteit een grote rol in wat er van de mensen gevraagd wordt.
Over het algemeen is echter vast te stellen dat medewerkers van gemeenten, provincies en regio’s vaak meerdere projecten op hun “bordje hebben liggen” waaraan ze tegelijkertijd moeten werken.
Een belangrijke factor die tevens op de balans drukt is de groeiende noodzaak van participatieve en inclusieve besluitvormingsprocessen. Het is steeds duidelijker geworden dat beslissingen zonder participatie van belanghebbenden vaak onbedoelde gevolgen hebben en geen draagvlak genieten. Dit brengt veel weerstand en verloren tijd met zich mee vanuit de gemeenschap. Hierdoor zijn er nieuwe eisen ontstaan voor het betrekken van een breed scala aan belanghebbenden bij besluitvormingsprocessen, wat de complexiteit van het besluitvormingsproces verder heeft vergroot en de agenda’s van de medewerkers nog verder vult. Participatieve processen hebben namelijk een flinke impact op interne resources, zoals o.a. de urenbudgetten.
Het is daarom lastig om een exact aantal te geven van het aantal projecten waaraan een medewerker gemiddeld werkt, omdat dit sterk kan variëren, net als de impact van het specifieke project waar op dat moment aan gewerkt wordt. Over het algemeen wordt echter van medewerkers van de gemeente verwacht dat ze efficiënt en effectief kunnen werken aan meerdere projecten tegelijkertijd.
Een aantal van de onderwerpen die doorlopend binnen gemeenten, provincies en regio’s spelen zijn onder andere:
Met zo veel verschillende onderwerpen, die allen een groot belang vertegenwoordigen, zal er dus niet in het aantal onderwerpen gesneden kunnen worden maar zal er een wijziging moeten plaatsvinden in de manier waarop deze onderwerpen aangevlogen worden. Of beter gezegd; de werkdag ingevuld wordt.
Aangezien er niet meer uren in een dag zullen komen zullen deze uren efficiënter ingezet moeten worden om meer gedaan te krijgen in dezelfde tijd. Of zelfs in minder tijd.
Een manier om dit te bewerkstelligen is door de inzet van specialistische software. Software kan namelijk helpen om werkprocessen te stroomlijnen, efficiënter te werken en tijd te besparen. Dit wordt gerealiseerd door:
De inzet van software kan medewerkers gericht helpen om de efficiëntie te verbeteren, betere besluitvorming mogelijk te maken, de communicatie en samenwerking te optimaliseren en tijd te besparen. Zodat men overzicht en grip houdt op de situatie en de toenemende complexiteit daarvan.