De vlucht van Agile en Lean transities vindt vooral plaats in de software sector waar het ooit gestart is, maar ook in het publieke domein heeft het zijn intrede gedaan en ook in sectoren als marketing, sales, HR, productie en operatie worden Agile en Lean werken steeds meer voelbaar. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in een lijstje van toekomstige beroepen de Agile en Lean rollen zoals Product Owner, Scrum Master en Agile Coach hoog op de lijst voorkomen.
In het rapport van World Economic Forum Jobs of Tomorrow Mapping Opportunity in the New Economy uit 2020, waarin de toekomstige arbeidsmarkt en banen in kaart worden gebracht, staat met stip op nummer 1 de Product Owner. gevolgd door de Agile Coach op de 3e plaats en de Scrum Master op een gedeelde 6de plaats. Kortom, Lean en Agile vertegenwoordigen een zeer belangrijke ontwikkeling binnen het bedrijfsleven
Lean en Agile zijn beide methodologieën die gericht zijn op het verbeteren van processen en het behalen van betere resultaten, zij het met verschillende benaderingen en toepassingen. Lean is ontstaan uit de Toyota Productiesysteemfilosofie (TPS) en richt zich vooral op het elimineren van verspilling en het maximaliseren van waarde voor de klant. Agile daarentegen is ontstaan als een reactie op de traditionele, hiërarchische en rigide projectmanagementmethoden. Agile is dan ook meer een mindset en een reeks methoden gericht op flexibiliteit, samenwerking, iteratieve ontwikkeling en snelle aanpassing aan veranderingen.
Hoewel Lean en Agile verschillende oorsprongen hebben en een andere nadruk leggen, hebben ze vergelijkbare doelstellingen: het verbeteren van processen, het leveren van waarde aan klanten en het stimuleren van een cultuur van continue verbetering.
Agile-methoden, zoals Scrum, bevorderen flexibiliteit door middel van iteratieve en incrementele ontwikkeling. Dit stelt bedrijven in staat om snel te reageren op veranderende marktomstandigheden en klantvereisten. Beide methodologieën stimuleren een cultuur van voortdurende verbetering en innovatie. en hierbij niet geheel onbelangrijk; Bedrijven zijn hierdoor veel meer geneigd geworden om medewerkers te betrekken.
GDSS (Group Decision Support System) wordt momenteel veelal ingezet binnen de (semi-)overheid als ondersteunende tool bij groepsbesluitvorming. Wat men echter vaak over het hoofd ziet is de waarde van GDSS bij andere typen vraagstukken. GDSS biedt zijn waarde vooral door het faciliteren van communicatie, het verzamelen van input van meerdere betrokkenen, het ondersteunen van besluitvormingsprocessen en het verhogen van de betrokkenheid van teams. GDSS kan daarmee een zeer belangrijke rol spelen bij Agile of Lean transities. Denk hierbij aan:
De exacte fase waarin het de grootste meerwaarde biedt, kan variëren afhankelijk van de specifieke behoeften van een organisatie en de aard van de transitie. Vooral in de context van de DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve & Control) bij dit soort transities, kan GDSS zijn waarde bewijzen:
De belangrijkste voordelen van het gebruik van een GDSS binnen Agile of Lean trajecten zijn samen te vatten als:
GDSS biedt een gestroomlijnde en geïntegreerde omgeving voor teams om sneller samen te werken, gegevens te verzamelen, te analyseren en gezamenlijke beslissingen te nemen, waardoor het zeer waardevol is bij Agile of Lean transities.