Een volledig Salesplan in 2 dagen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Sales’ en jaarplannen die meer zijn dan slechts een copy-paste van vorig jaar. Een aanpak die meer is dan een herhaling van zetten. Één die voldoende zekerheden biedt en verrassende invalshoeken heeft. En dat zonder een kostenplaatje van tienduizenden euro’s.

Dat klinkt voor veel bedrijven als een flinke uitdaging maar was wel de uitdaging die we als Spilter zijn aangegaan.

Met onze bewezen aanpak zijn we er in geslaagd om in één dag, middels een Versnellingskamer, een verkoopteam van 15 personen gestructureerd een uitdagend proces door te leiden. Een proces waarbij creativiteit, effectiviteit en efficiëntie resulteerde in dusdanig concreet resultaat dat deze directe input leverde om te komen tot vernieuwende en gezamenlijk gedragen verkoopplannen.

Het vraagstuk

De aanvraag die vlak voor kerst bij ons binnenkwam was kort en bondig: hoe organiseren we een bijeenkomst met onze verkoopmanagers die én gestructureerd verloopt én de gewenste successen oplevert?

Het resultaat van de bijeenkomst moet input zijn voor een aansluitende 2e dag waarin de verkoopplannen gemaakt worden. Doelstellingen als;

  • het marktaandeel met 8% vermeerderen;
  • een omzetstijging van 10% behalen en;
  • een verlaging van de verkoopkosten met 15% lagen ter tafel.

En dat op een dusdanige wijze dat iedere accountmanager zich betrokken voelt bij het proces en volledig achter het uiteindelijke salesplan staat.

De uitwerking

Voor het ophalen van alle input stond één dagdeel gereserveerd, iets waar doorgaans meerdere dagen voor worden geblokt.

De bijeenkomst werd opgedeeld in drie rondes. In de eerste ronde zijn diverse brainstormtechnieken toegepast. Bijvoorbeeld de techniek van het negatief brainstormen: Hoe zorg ik ervoor dat mijn verkoop extreem keldert? Hoe jaag ik mijn klanten juist weg?

Door stil te staan bij wat je juist niet moet doen ontstaat, naast een goede sfeer, een helder beeld van de zaken die juist wel positief werken. Daarnaast zijn diverse klantervaringen uitgewisseld, die juist door de anonimiteit van Spilter de kans geeft om zowel positieve als negatieve ervaringen naar voren te laten komen. Een leerzaam moment met waardevolle inzichten voor alle aanwezigen.

Inzichten die later ook oproepbaar zullen blijken want al deze losse ideeën, een kleine 500, stonden niet op gele stickers, maar waren digitaal opgeslagen en daarmee klaar voor de volgende stap.

Het verwerken, vervormen, bespreken, kiezen, delen, samenvoegen en herschrijven van alle input tot concrete ideeën.

De laatste stap in het proces was het scoren van de ideeën. Niet op gevoel maar op basis van gezamenlijk vastgestelde, meetbare en herleidbare criteria. Deze score was direct grafisch zichtbaar waar ieder idee het beste resultaat voor opleverde. Een prachtige basis voor de uiteindelijke plannen.

En alle 500 ideeën? Die zijn samengevoegd tot een prachtig eindrapport. Een rapport waarin serieuze conclusies, grappige oneliners en alle ideeën de basis vormen van een zeer waardevol naslagwerk wat ter inspiratie en vermaak voor iedere accountmanager en voor de directie beschikbaar is.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Auteur
Gerelateerd
Opdrachten
Archief
Zoeken
Categorieën
Bericht
Gerelateerd
Bericht