Faalkosten verlagen en een efficiënter ICM-proces
Wat moet er aanbesteed worden? Onderhoud of aanleg van een weg, een gebouw een brug. Een viaduct of zelfs een marineschip?
Dat is vaak wel duidelijk en ligt besloten in het projectplan. Maar hoe komt u daar? Wat is belangrijk? Waar zitten uitdagingen? Waar heeft u de kennis van de markt nodig? Hoe krijgt u de nodige stakeholders mee? Hoe krijgt u de beste opdrachtnemer?
Op bovenstaande vragen krijgt u antwoord in een reeks van vijf ICM-Versnellingskamers die gedurende de plan- en voorbereidingsfase worden uitgevoerd. Meer dan 150 projecten gingen u al voor met significante verlaging in de faalkosten.
Klik hieronder om direct naar onze digitale oplossingen voor essentiële
processen in infrastructuur te gaan:
“De ervaringen van meer dan 150 projecten combineren in de claimscan is zeer waardevol en tevens een goed voorbeeld hoe je kunt leren van andere projecten.”
– Contractmanager Rijkswaterstaat
Spilter heeft een reeks van 5 ingerichte Versnellingskamers die in de contractvoorbereiding verlaging bewerkstelligen van de faalkosten van inkoop- en contractmanagement.
Waar gaan we in dit project op sturen?
Wat is belangrijk bij de uitvoering van het contract? Kies je voor snelheid of juist draagvlak? Welke rol moet duurzaamheid hebben? Dat kan zomaar verschillende uitvoeringsoplossingen geven. De Versnellingskamer levert de leidende principes op waarlangs gecommuniceerd, uitgevraagd en gewerkt wordt.
Ervaring leert dat er bij projecten met vastgestelde projectdoelstellingen een factor 10 minder aan onderlinge ruis tussen projectteam, afdeling communicatie en ook de politiek ontstaat. En met de Versnellingskamer komt u tot twee keer sneller tot doelstellingen, onderbouwd en gedragen door alle betroken belanghebbenden.
Wat moeten we vooraf nog van de markt weten?
Wat is technisch haalbaar? Begrijpen gegadigden onze projectdoelstellingen? Hoe kijkt de markt tegen het project aan? Dit kan doorslaggevend zijn voor de koers van uw aanbesteding. Projecten die hun meest prangende vragen aan de markt voorleggen zorgen voor realistischere uitvragen én werken zo aan een gezonde vertrouwensband met de marktpartijen.
Met de Versnellingskamer behandelt u in één dagdeel alle vragen van het projectteam in een level playing field, waarmee u elke gegadigde in staat stelt om anoniem hun antwoorden te delen. Zo voorkomt u ruis en inefficiëntie die bij reguliere marktconsultaties kan optreden wanneer gegadigden in ongelijke mate bijdragen.
Waar gaan we de inschrijvingen op beoordelen?
Aanbestedingen waar de kwaliteit van de aanbiedingen van onderscheidende waarde is, gebruiken typisch het gunningscriterium Economisch Meest Voordelige Inschrijving met de Beste Prijs-Kwaliteit Verhouding (EMVI-BPKV). Op welke kwaliteitscriteria moeten marktpartijen meerwaarde aanbieden om optimaal te kunnen bijdragen aan de doelstellingen van de aanbesteder?
De Versnellingskamer levert in maximaal 3 uur een set van 2 tot 4 gedragen EMVI-BPKV criteria op waarmee inschrijvers zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten op die aspecten die voor het projectteam het belangrijkste zijn om de projectdoelstellingen te halen.
Hebben we echt aan alles gedacht?
Een Versnellingskamer waarmee het team in één dag de claimgevoeligheid van het project in kaart brengt aan de hand van ongewenste gebeurtenissen in eerdere projecten.
Door de vastgestelde reductie van 10% op ongewenste bijbetalingen verdient de Claimscan zich vaak meerdere keren terug per aanbestedingsproject.
Welke inschrijving biedt de hoogste kwaliteit?
Een Versnellingskamer waarmee uw beoordelingsteam versneld en transparant tot eenduidige, goed gemotiveerde beoordelingen komt. Hierbij werken zij volgens de principes van de methodiek Beoordelen met MARK (Meerkleurig Argumentatie ReferentieKader) van Rijkswaterstaat of een variatie daarop.
Zo selecteert het projectteam de inschrijver die aantoonbaar de Beste Prijs-Kwaliteit Verhouding heeft aangeboden. Het gevolgde proces is traceerbaar, borgt de kwaliteit van de beoordelingen, veel efficiënter dankzij de digitalisering, en doet bovendien recht aan de inspanningen van de inschrijvers.
Een goede mix tussen exact voorschrijven wat je als aanbestedende partij wenst versus gebruik maken van de innovatiekracht van de markt is van alle tijden. Zag je tot halverwege de jaren ’00 nog dat opdrachtgevers alles voorschreven. Daar waar veel gemeenten in Nederland nog met traditionele contractvormen werken, zien we bij steeds meer overheidsorganisaties dat gedeelde risicobeheersing, functioneel specificeren en samen optrekken zijn intrede vindt. En niet alleen meer binnen de GWW sector, maar ook bij andere Rijksoverheden zoals Defensie alsook bij nutsbedrijven.
Een recente ontwikkeling is bijvoorbeeld de 2-fasen aanpak die Rijkswaterstaat gebruikt bij uiteenlopende grote projecten als de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder; meerjarig onderhoud aan de uiterwaarden van de grote rivieren; en de renovatie van de IJsselbruggen. Bij deze projecten benutten opdrachtgever en opdrachtnemer al in een vroeg stadium meer elkaars kennis en expertise, voordat een definitieve prijs wordt bepaald. Deze en andere ontwikkelingen zorgen voor nauwere samenwerking tussen aanbestedende diensten en marktpartijen, en daarmee voor een veranderende praktijk in inkoop- en contractmanagement.
Onze speciaal ingerichte ICM-Versnellingskamers maken uw transitie naar deze nieuwe aanbestedingspraktijk gemakkelijker, efficiënter en robuuster.
Antwoorden op 5 vragen waarmee faalkosten significant verlaagd worden:
De contactpersoon voor de ICM-Versnellingskamers is Leon Laureij. Leon heeft meer dan 15 jaar ervaring in inkoop- en contractmanagement, zowel bij aanbestedende diensten als marktpartijen.
Hij is bereikbaar via Leon@spilter.nl
Of maak direct een afspraak met hem.
Of vul het contactformulier op deze website in en stel uw vraag.