Central innovation district

Om voor de toekomst voldoende werkgelegenheid voor Den Haag en haar inwoners te garanderen.

Om voor de toekomst voldoende werkgelegenheid voor Den Haag en haar inwoners te garanderen is innovatie nodig. Wereldwijd blijken internationaal multimodaal bereikbare, hoogstedelijke omgevingen bij uitstek geschikt voor innovatie.

Den Haag biedt zo’n omgeving in het Central Innovation District. Hier is de afgelopen 25 jaar fors geïnvesteerd en een aantrekkelijk ecosysteem ontstaan. De verdere ontwikkeling van dit gebied vereist samenhangende investeringen in economische ontwikkeling, menselijk kapitaal en verbetering van het vestigingsklimaat. Er gebeurt al veel in Den Haag en het ecosysteem van ondernemers, bedrijven, bewoners en (kennis) instellingen is aan het groeien. Steeds meer partijen weten elkaar te vinden en er ontstaan interessante samenwerkingsverbanden. De gemeente nodigt partijen uit om samen na te denken over de sociale, ruimtelijke en economische ontwikkeling van de stad.

Spilter is gevraagd om mee te denken ervoor te zorgen dat alle stakeholders hun ideeën kunnen inbrengen en elkaar vinden in het uitwerken van deze ideeën.

Waarom werd Spilter ingezet

  • Een high impact omgeving waarbij op basis van een gestructureerde aanpak inzichten stapsgewijs worden verkregen en besluiten genomen.
  • Een scherpe deadline, waardoor er in beperkte tijd een duidelijk resultaat behaald moest worden.
  • Interactie tussen deelnemers wordt ondersteund via slimme, doelgerichte SaaS technologie.
  • Expertise op het gebied van de factor C methode.
  • Maakt meningen realtime inzichtelijk in duidelijke grafieken waarmee de sessie interactief, inhoudelijk en effectief verloopt

Onze aanpak

De sessie is opgedeeld in drie delen. We zijn plenair gestart waarbij onder leiding van een dagvoorzitter verschillende plannen en ideeën zijn gepresenteerd. Vervolgens zijn de deelnemers uiteengegaan in kleine groepen van 5 personen. In deze groepen hebben zij aan de hand van verschillende vraagstukken gebrainstormd. Deze ideeën zijn allemaal direct ingevoerd, waardoor alle input direct opgeslagen was. Per groep zijn twee ideeën volledig uitwerkt. Dit proces is herhaald in een tweede ronde, echter met nieuwe groepen. Met de plenaire afsluiting zijn alle uitgewerkte ideeën vertoond en toegelicht. Tevens konden de deelnemers aangeven of zij actief betrokken wilde zijn bij de vervolgstappen. Omdat alle ideeën bewaard zijn gebleven kon de gemeente dit delen via hun website en als bijlage naar de deelnemers toesturen.

Waar hebben wij al een Versnelling aangebracht​

De Versnellingskamer versnelt langs 4 kwadranten:

Plannings- en analyse elementen

Aan de hand van maar 1 voorbereidings-meeting plaatsen we het vraagstuk in de bredere context en kunnen met u bepalen wanneer de Versnellingskamer geslaagd is en welke deelnemers daarvoor nodig zijn.

Methodische- en uitvoerings elementen

Het toepassen van de juiste methoden voor deelvraagstukken en een werkproces binnen de randvoorwaarden leidt tot het gewenste resultaat.

Technologische en facilitatie-elementen

De Versnellingskamer maakt gebruik van tekstuele en grafische terugkoppelingsmethoden die de sessie interactief en effectief laten verlopen.

Administratieve elementen

Door de Versnellingskamer is rapporteren, verantwoorden, analyse resultaten en terugkijken op genomen stappen zeer eenvoudig. Er hoeven geen extra verslagen geschreven te worden. De data is digitaal beschikbaar en op ieder moment oproepbaar

Resultaat

Tijdens de werkconferentie heeft veel interactie met alle deelnemers plaatsgevonden. Alle input is digitaal vastgelegd maar het allerbelangrijkste is dat de deelnemers zelf op de avond aangegeven hebben welke activiteiten zij wilde ondersteunen. De gekozen werkvorm heeft er aan bijgedragen dat deelnemers met minimaal 10 andere deelnemers konden samenwerken en dat zo cohesie is ontstaan.

Opdrachtgever:Gemeente Den Haag
Toepassing:Werkconferentie
Aantal deelnemers:150 deelnemers
Duur sessie:Eén avondsessie

Contact

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en wij kijken wat voor u de best passende oplossing is. Aan de hand van een korte intake kunnen wij een goede indicatie geven van de kosten. 

Specialist op dit onderwerp is Steven Wagemaker. Hij is bereikbaar via steven@spilter.nl