Tenders en Aanbestedingen

Faalkosten verlagen en een efficiënter ICM-proces

Faalkosten verlagen

Wat moet er aanbesteed worden? Onderhoud of aanleg van een weg, een gebouw een brug. Een viaduct of zelfs een marineschip?

Dat is vaak wel duidelijk en ligt besloten in het projectplan. Maar hoe komt u daar? Wat is belangrijk? Waar zitten uitdagingen? Waar heeft u de kennis van de markt nodig? Hoe krijgt u de nodige stakeholders mee? Hoe krijgt u de beste opdrachtnemer?  

Op bovenstaande vragen krijgt u antwoord in een reeks van vijf ICM-Versnellingskamers die gedurende de plan- en voorbereidingsfase worden uitgevoerd.  Meer dan 150 projecten gingen u al voor met significante verlaging in de faalkosten.

Toepassingen in infrastructuur

Klik hieronder om direct naar onze digitale oplossingen voor essentiële
processen in infrastructuur te gaan:

“De ervaringen van meer dan 150 projecten combineren in de claimscan is zeer waardevol en tevens een goed voorbeeld hoe je kunt leren van andere projecten.” 
– Contractmanager Rijkswaterstaat

Een reeks van 5 Versnellingskamers

Spilter heeft een reeks van 5 ingerichte Versnellingskamers die in de contractvoorbereiding verlaging bewerkstelligen van de faalkosten van inkoop- en contractmanagement.

ervaring
0 jaar
gingen u voor
0 infraprojecten
besparing op faalkosten
0 miljoen

Een goede mix tussen exact voorschrijven wat je als aanbestedende partij wenst versus gebruik maken van de innovatiekracht van de markt is van alle tijden. Zag je tot halverwege de jaren ’00 nog dat opdrachtgevers alles voorschreven. Daar waar veel gemeenten in Nederland nog met traditionele contractvormen werken, zien we bij steeds meer overheidsorganisaties dat gedeelde risicobeheersing, functioneel specificeren en samen optrekken zijn intrede vindt.  En niet alleen meer binnen de GWW sector, maar ook bij andere Rijksoverheden zoals Defensie alsook bij nutsbedrijven. 

Een recente ontwikkeling is bijvoorbeeld de 2-fasen aanpak die Rijkswaterstaat gebruikt bij uiteenlopende grote projecten als de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder; meerjarig onderhoud aan de uiterwaarden van de grote rivieren; en de renovatie van de IJsselbruggen. Bij deze projecten benutten opdrachtgever en opdrachtnemer al in een vroeg stadium meer elkaars kennis en expertise, voordat een definitieve prijs wordt bepaald. Deze en andere ontwikkelingen zorgen voor nauwere samenwerking tussen aanbestedende diensten en marktpartijen, en daarmee voor een veranderende praktijk in inkoop- en contractmanagement.

Onze speciaal ingerichte ICM-Versnellingskamers maken uw transitie naar deze nieuwe aanbestedingspraktijk gemakkelijker, efficiënter en robuuster.

5 Ingerichte Versnellingskamers voor
Inkoop- en Contractmanagement

   Antwoorden op 5 vragen waarmee faalkosten significant verlaagd worden:

  • Waar gaan we in dit project op sturen?
  • Wat moeten we vooraf nog van de markt weten?
  • Waar gaan we de inschrijvingen op beoordelen?
  • Hebben we echt aan alles gedacht?
  • Welke inschrijving biedt de hoogste kwaliteit?

Contact

De contactpersoon voor de ICM-Versnellingskamers is Leon Laureij. Leon heeft meer dan 15 jaar ervaring in inkoop- en contractmanagement, zowel bij aanbestedende diensten als marktpartijen.

Hij is bereikbaar via Leon@spilter.nl 

Of maak direct een afspraak met hem.

Of vul het contactformulier op deze website in en stel uw vraag.