Interdepartementaal traject rondom informatiehuishouding

Workshop met Defensie en OCW brengt prioritaire knelpunten in kaart

Als onderdeel van het bredere interdepartementale verbetertraject op het gebied van informatiehuishouding organiseerde Spilter op 27 juni 2025 een derde workshop, ditmaal in Versnellingskamer vorm op de Kromhoutkazerne in Utrecht. Tijdens deze sessie kwamen vertegenwoordigers van het ministerie van Defensie en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bijeen voor een verdiepend en gestructureerd gesprek over de gezamenlijke knelpunten binnen het informatiebeheer van de rijksoverheid.

Deze sessie bouwde voort op twee eerdere bijeenkomsten waarin knelpunten in kaart zijn gebracht en gevalideerd aan de hand van praktijkervaringen, beleidseisen en systeemgrenzen. In die eerdere sessies is waardevolle input opgehaald bij verschillende rollen en perspectieven binnen de deelnemende organisaties. De vraagstukken die naar boven kwamen, raken niet alleen de dagelijkse uitvoering van informatiebeheer, maar ook bredere thema’s als transparantie, compliance, taakverdeling en digitale duurzaamheid.

Deze derde bijeenkomst had tot doel deze verzamelde knelpunten niet alleen verder te verfijnen, maar vooral om tot een gezamenlijke, zorgvuldig onderbouwde prioritering te komen. Wat zijn de meest urgente vraagstukken die in de weg staan van een toekomstbestendige informatiehuishouding? En op basis van welke criteria maken we die keuze? Door gezamenlijk de beoordelingscriteria vast te stellen en de knelpunten daarop systematisch te scoren, ontstond een breed gedragen prioriteitenlijst die richting geeft aan de vervolgacties van de betrokken departementen.

Waarom Spilter is ingezet

  • Versnelde beeldvorming, oordeelsvorming en voorbereidende besluitvorming door zowel techniek als passende werkvormen.
  • Een high impact omgeving waarbij op basis van een gestructureerde aanpak inzichten stapsgewijs worden verkregen en besluiten genomen.
  • Eliminatie van factoren als macht en politiek, belemmerend denken vanuit de huidige situatie.
  • Maakt meningen realtime inzichtelijk in duidelijke grafieken waarmee de sessie interactief, inhoudelijk en effectief verloopt
  • Realiseren toename van het eigenaarschap op genomen besluit door betrokkenheid en transparantie.

Waar hebben wij al een Versnelling aangebracht​

Aanpak

Onder begeleiding van Spilter werkten vertegenwoordigers van het ministerie van Defensie en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in drie gestructureerde stappen aan het vervolmaken van het knelpuntenoverzicht:

  1. Valideren en aanvullen: Deelnemers beoordeelden een bestaande lijst van knelpunten en bevestigden gezamenlijk de relevantie daarvan. .

  2. Vaststellen beoordelingscriteria: Aan de hand van een voorgestelde lijst criteria (o.a. compliance, transparantie en toegankelijkheid) voegden deelnemers eigen criteria toe. Deze set werd plenair besproken en leidde tot een gedragen top vijf aan beoordelingsperspectieven.

  3. Prioriteren van knelpunten: Elk knelpunt werd beoordeeld op impact binnen de gekozen beoordelingscriteria. Deelnemers gaven per knelpunt scores en bespraken opvallende uitkomsten, waarna zij de mogelijkheid kregen om hun oordeel bij te stellen.

Na de groepsdiscussie werden knelpunten geselecteerd om verder uit te werken in concrete acties. Deze knelpunten raken aan urgente thema’s binnen het overheidsinformatiebeheer.

Opdrachtgever: Nationaal Archief, OCW en Ministerie van Defensie
Toepassing:    1x Versnellingskamer
Aantal deelnemers: +/- 10 deelnemers 
Vanuit Spilter:Steven Wagemaker
    & Jerry van Staveren
 Duur Sessie:    240 minuten 

Achter de schermen

Contact

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en wij kijken wat voor u de best passende oplossing is. Aan de hand van een korte intake kunnen wij een goede indicatie geven van de kosten. 

Specialist op dit onderwerp is Steven Wagemaker. Hij is bereikbaar via steven@spilter.nl