Acties en maatregelen vanuit de schooldirecties om de prestaties van
leerlingen te versterken

Op de locatie van Onderwijsgroep OZHW te Barendrecht stonden de schooldirecteuren voor de uitdaging om de prestaties van hun leerlingen te versterken door de professionaliteit van hun leraren te verhogen. Vanuit Academica University of Applied Sciences werd een versnellingskamer georganiseerd waarin 12 schooldirecteuren met ondersteuning van Spilter gezamenlijk konden werken aan het identificeren van prioritaire verbeterpunten en effectieve acties.

De grootste uitdaging lag niet in het verzamelen van ideeën, maar in het creëren van consensus over de belangrijkste verbeterpunten en de maatregelen die het meest effectief bijdragen aan de leerprestaties. Alle acties moesten breed gedragen worden, zodat de sturing op onderwijskwaliteit scherp, transparant en onderbouwd kon worden uitgevoerd.

Onze GDSS-software faciliteert dit proces door structuur, focus en versnelling te bieden bij het gezamenlijk beoordelen van maatregelen en het prioriteren van doelstellingen.

Waarom Spilter is ingezet

  • Versnelde beeldvorming, oordeelsvorming en voorbereidende besluitvorming door zowel techniek als passende werkvormen.
  • Een high impact omgeving waarbij op basis van een gestructureerde aanpak inzichten stapsgewijs worden verkregen en besluiten genomen.
  • Eliminatie van factoren als macht en politiek, belemmerend denken vanuit de huidige situatie.
  • Maakt meningen realtime inzichtelijk in duidelijke grafieken waarmee de sessie interactief, inhoudelijk en effectief verloopt
  • Realiseren toename van het eigenaarschap op genomen besluit door betrokkenheid en transparantie.

Waar hebben wij al een Versnelling aangebracht​

Aanpak

De Versnellingskamer werd gestructureerd uitgevoerd met digitale ondersteuning, gebruikmakend van onze GDSS-software en de Versnellingskamer-methodiek, waardoor het assessment proces effectief en overzichtelijk verliep.

Belangrijke uitkomsten van de aanpak waren:

  • Identificatie van de drie kerngebieden waarin de prestaties van leerlingen versterkt moeten worden: Begrijpend lezen, een veilige leeromgeving (burgerschap) en zicht op eigen leren.

  • Inventarisatie en scoring van 19 relevante instrumenten waarmee schooldirecteuren de professionaliteit van hun leraren kunnen versterken.

  •  

  • Prioritering van maatregelen op basis van relevantie en haalbaarheid, inclusief een Multi Criteria Analyse die inzicht geeft in het effect van acties op de kerndoelstellingen.

De digitale tool biedt inzicht in alle bijdragen, inclusief overzicht van punten waar al consensus bestaat en waar nog discussie nodig is. Dit maakt het proces volledig transparant en controleerbaar.

Dankzij deze gestructureerde aanpak konden de schooldirecteuren gezamenlijk tot een helder en onderbouwd besluit komen over de prioritaire acties en maatregelen om de prestaties van hun leerlingen te versterken.

Opdrachtgever: Academica
Toepassing:    1x Versnellingskamer
Aantal deelnemers: 12 school Directeuren 
Vanuit Spilter:Olaf McDaniel
    & Jerry van Staveren
 Duur Sessie:    240 minuten 

Achter de schermen

Vraag een intake aan voor je opgave
Lees meer