Op de locatie van Onderwijsgroep OZHW te Barendrecht stonden de schooldirecteuren voor de uitdaging om de prestaties van hun leerlingen te versterken door de professionaliteit van hun leraren te verhogen. Vanuit Academica University of Applied Sciences werd een versnellingskamer georganiseerd waarin 12 schooldirecteuren met ondersteuning van Spilter gezamenlijk konden werken aan het identificeren van prioritaire verbeterpunten en effectieve acties.
De grootste uitdaging lag niet in het verzamelen van ideeën, maar in het creëren van consensus over de belangrijkste verbeterpunten en de maatregelen die het meest effectief bijdragen aan de leerprestaties. Alle acties moesten breed gedragen worden, zodat de sturing op onderwijskwaliteit scherp, transparant en onderbouwd kon worden uitgevoerd.
Onze GDSS-software faciliteert dit proces door structuur, focus en versnelling te bieden bij het gezamenlijk beoordelen van maatregelen en het prioriteren van doelstellingen.
De Versnellingskamer werd gestructureerd uitgevoerd met digitale ondersteuning, gebruikmakend van onze GDSS-software en de Versnellingskamer-methodiek, waardoor het assessment proces effectief en overzichtelijk verliep.
Belangrijke uitkomsten van de aanpak waren:
Identificatie van de drie kerngebieden waarin de prestaties van leerlingen versterkt moeten worden: Begrijpend lezen, een veilige leeromgeving (burgerschap) en zicht op eigen leren.
Inventarisatie en scoring van 19 relevante instrumenten waarmee schooldirecteuren de professionaliteit van hun leraren kunnen versterken.
Prioritering van maatregelen op basis van relevantie en haalbaarheid, inclusief een Multi Criteria Analyse die inzicht geeft in het effect van acties op de kerndoelstellingen.
De digitale tool biedt inzicht in alle bijdragen, inclusief overzicht van punten waar al consensus bestaat en waar nog discussie nodig is. Dit maakt het proces volledig transparant en controleerbaar.
Dankzij deze gestructureerde aanpak konden de schooldirecteuren gezamenlijk tot een helder en onderbouwd besluit komen over de prioritaire acties en maatregelen om de prestaties van hun leerlingen te versterken.
| Opdrachtgever: | Academica |
| Toepassing: | 1x Versnellingskamer |
| Aantal deelnemers: | 12 school Directeuren |
| Vanuit Spilter: | Olaf McDaniel & Jerry van Staveren |
| Duur Sessie: | 240 minuten |